http://bayanbox.ir/id/2877345278121749323

گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

وبلاگ تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

وبلاگ تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

مدیر برنامه‌های داخلی ایستگاه فضایی ناسا

دانشمند ایرانی صاحب کرسی استادی دانشگاه تگزاس


پروفسور محمد جمشیدی، دانشمند ایرانی صاحب کرسی استادی دانشگاه تگزاس، متولد سال 1323 در شیراز است. وی مدت 10 سال با سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) همکاری داشته و در اولین پروژه ی پرتاب روبات به سطح کره ی مریخ به صورت مشورتی مشارکت داشته اند همچنین به مدت 7 سال ( از 10 سال مشاورت) به طور افتخاری با مرکز ناسا در واشنگتن به عنوان مشاور فعالیت نموده اند و جایزه ی ملی خدمت از ناسا دریافت کرده اند. پروفسور، دارای 650 اثر علمی از جمله اولین کتاب درسی در خصوص "سیستم های ابعاد بزرگ" می باشند. ایشان دارای مدرک فوق دکترای مهندسی برق و 3 مدرک دکترای افتخاری از دانشگاههای معتبر جهان هستند.


لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و کمی از خودتان بگویید؟

بنده محمد جمشیدی در 20 اردیبهشت 1323 در شیراز متولد شدم. پس از اتمام کلاس یازده در دبیرستان سلطانی راهی دبیرستان هدف شماره 1 در تهران شدم. در خرداد 1341 دیپلم ریاضی را در دبیرستان هدف اخذ کرده و در بهمن همان سال راهی ایالت متحده شدم. در پاییز 1350 با سمت استادیاری در دانشگاه شیراز مشغول به کار شدم. در پاییز 1354 جهت مرخصی مطالعاتی به شرکت آی بی ام آمریکا در نیویورک ملحق شدم و پس از دو سال مرخصی در سال 1356 به شیراز بازگشتم. در خرداد 1358 برای بار دیگر به ایالت متحده برگشتم و به عنوان استاد در دانشگاه نیو مکزیکو آمریکا مشغول به کار شدم.

در مورد تحصیلات و محل اخذ مدارک خود صحبت بفرمایید؟

همانطور که قبلا عرض کردم پس از تحصیل در دبیرستان هدف در تهران در سال 1341 به ایالت متحده رفتم. در دانشگاه ایالتی اُرگان لیسانس مهندسی برق اخذ کردم و در سال 1350 پس از گذراندن دوره ی تکمیلی فوق لیسانس، دکترا و فوق دکترا از دانشگاه ایلی نوئیز شامپاین-اوربانا به شیراز برگشتم. در سال 1377 موفق به اخذ دکترای فلسفه ی افتخاری اودلار یوردو در آذربایجان شدم، در سال 1383 دکترای افتخاری مهندسی از دانشگاه واترلو-کانادا و دکترای افتخاری فلسفه از دانشگاه صنعتی کریت یونان دریافت کرده ام. در حال حاضر استاد افتخاری دانشگاههای نانکینگ چین، دیکن استرالیا، بیرمینگهام انگلستان، بوداپست مجارستان میباشم.

 

از همکاری تان با سازمان فضایی ناسا بگویید.

سایت های فارسی شما را مدیر برنامه های داخلی و مدیر کنترل تکنیک ایستگاه فضایی ناسا می دانند. بنده برای 10 سال مشاور ( نه کارمند) سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) بوده ام. 3 سال از آن مشاور علمی اولین پروژه ی پرتاب روبات به سطح کره ی مریخ بودم که در 4 ژوئیه 1997 به مقصد رسید.

بنده 7 سال هم در مرکز ناسا در واشنگتن عضو کمیته ی مشورتی برای روابط شرکت های کوچک و بزرگ به طور افتخاری کار کردم. به همین دلیل به دریافت جایزه ی ملی خدمت از ناسا نائل گشتم. وب سایتهای ایرانی به اشتباه عنوان غلطی برای این جانب درست کرده اند که امیدوارم با کمک این مصاحبه این اشتباه تصحیح شود.

چه تعداد ایرانی در سازمان ناسا کار می کنند و چه نقش و سِمَت هایی دارند.

در حال حاضر در تمام مراکز ناسا تعداد بسیار زیادی دانشمندان و مهندسین ایرانی هستند مخصوصا به علت استقرار آزمایشگاه JPL در حومه ی لس آنجلس و از طرف دیگر برجستگی علمی و تکنولوژی ایرانیان در آمریکا شاید تعداد 400 ایرانی تبار در این آزمایشگاه که متعلق به انستیتو صنعتی آمریکا کالیفرنیا ( Cal Tech) است، مشغول به خدمت هستند. دوتا از برجسته ترین آنها دوستان اینجاب، آقای فیروز نادری، رئیس دو پروژه ی موفق پرواز به کره ی مریخ در سال 1383 و آقای دکتر فریبرز حدائق رئیس قسمت کنترل و راهیابی فضایی JPL هستند . آقای بابک فردوسی نیز مدیر پروژه ی اخیر پرواز به کره ی مریخ می باشند که باعث افتخار هر ایرانی است.

لطفا کتب و دیگر آثار خود را معرفی بفرمایید.

بنده تا به حال تعداد بیش از 650 اثر علمی دارم که همانطور که عرض شد، 63 تای آن کتاب می باشند. شاید مهمترین اثر علمی بنده کتاب " سیستمهای ابعاد بزرگ" بود، که در سال 1362 در نیویورک توسط کمپانی نورت هلند به چاپ رسید. که به عنوان اولین کتاب درسی این رشته ی مهندسی در جهان شناخته شد. این کتاب به 4 زبان خارجی ترجمه شده است و در هر پنج قاره ی دنیا مورد استفاده است. در سال 1355 در شرکت آی بی ام اینجانب به همراه دو همکار دیگرم روش جدیدی برای تولید برق با سوخت زغال سنگ ، نفت و گاز ، با کمترین خرج و حفظ محیط زیست ابداع کردیم. این روش تولید برق مورد استفاده در بسیاری از کشورهای جهان است.

آیا مایل به فعالیت در ایران هستید؟

من همیشه دوست دارم به کشورم ایران کمک کنم. بنده سه بار در سالهای اخیر به ایران آمده ام و در دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و تربیت مدرس تهران و دانشگاه شیراز و غیره سخنرانی و تدریس کرده ام. اخیرا نیز به طور اینترنتی از محل کارم در اینجا برای دانشگاه شیراز سخنرانی داشته ام.

چه پیامی برای هموطنان خود در ایران دارید؟

پیام ناقابل من به هم وطنان به دانشمندان، مهندسین و به خصوص دانشجویان جوان این است که سخت کار کنید و شکست را به راحتی و آسانی قبول نکنید. برنامه ریزی کنید و چندین هدف داشته باشید تا اگر به یکی نرسیدید اهدف دیگری هم داشته باشید تا با سعی و کوشش بیشتر آنها را دنبال کنید. دنیا تبدیل به جهانی متصل به هم شده و امکان موفقیت هر فرد منحصر به مرز و بوم خود نمی باشد.

و اما سخن پایانی تان با خوانندگان

پیام آخر بنده این است که ایرانیان در همه ی نقاط دنیا موفق و سرفراز هستند و شما هم سعی کنید که همیشه رعایت درستکاری و انصاف را که باعث افتخار ایران و ایرانی می شود، بنمایید. با امید سرفرازی ملت و مملکتمان ایران زمین.

نظرات  (۲)

انشاءالله سلامت وخوشحال وعمر با عزت داشته باشید..درود بر تمام ایرانیان
۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۴ کاظم نوربخش
سلام وقت بخیر
امیدوارم ایامی بسیار شاد و سرشار از موفقیت را سپری نمایید
بنده بسیار نیاز به ارتباط با جناب پروفسور محمد جمشیدی دارم اگر امکان دارد هر نوع آدرسی از ایشان عنایت بفرمایید که بتوانم با ایشان ارتباط برقرار نمایم بسیار سپاسگذار میشوم . 
از لطف و عنایت شما ممنونم.
کاظم نوربخش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی