http://bayanbox.ir/id/2877345278121749323

گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

وبلاگ تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

وبلاگ تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد کاشان

سطوح مختلف مسابقات رباتیک در ایران برگزار می شود، اما این مسابقات که قرار است میدان محک علمی، پیش رفت و بومی سازی علم رباتیک باشد گاهی تنها تابلویی برای معرفی نخبگان به دیگر کشورها می‌گردد.

گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ ربوکاپ عنوان مسابقات بین‌المللی در زمینه دانش رباتیک و هوش مصنوعی است که به صورت سالیانه توسط فدراسیون بین‌المللی RoboCup با هدف توسعه این نوع دانش برگزار می‌شود و کشور ما نیز در این زمینه در سطوح و مقاطع مختلف فعالیت چشمگیری دارد........

مسابقات رباتیک تابلوی معرفی نخبگان به کشورهای خارجی

سطوح مختلف مسابقات رباتیک در ایران برگزار می شود، اما این مسابقات که قرار است میدان محک علمی، پیش رفت و بومی سازی علم رباتیک باشد گاهی تنها تابلویی برای معرفی نخبگان به دیگر کشورها می‌گردد.

گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ ربوکاپ عنوان مسابقات بین‌المللی در زمینه دانش رباتیک و هوش مصنوعی است که به صورت سالیانه توسط فدراسیون بین‌المللی RoboCup با هدف توسعه این نوع دانش برگزار می‌شود و کشور ما نیز در این زمینه در سطوح و مقاطع مختلف فعالیت چشمگیری دارد.
 
اینکه ما توانایی بسیاری در برگزاری این مسابقات داریم و سرمایه های انسانی ما می توانند در ساخت ربات ها با کشورهای پیشرفته دنیا همگام باشند، بر کسی پوشیده نیست، ولی این مسابقات با هزینه های گزاف برگزار می شود که چه اتفاقی بیفتد؟
 
مسابقات رباتیک دانش آموزی و دانشگاهی مزیت های بسیاری برای جامعه علمی کشور دارد که یکی از این مزیت ها شناسایی نخبگان و معرفی آنها به جامعه علمی است، ولی پس از این مسابقات، نخبگان کشور چگونه حمایت می شوند؟
 
بسیاری از نخبگان در این مسابقات شناسایی می شوند، اما چون حمایت نمی شوند، در نهایت جذب امکانات و تجهیزات کشورهای دیگر می گردند و کشور خودمان از وجود این نیروهای توانمند بی بهره می ماند.
 
مسابقات رباتیک که قرار است میدان محک علمی و رقابتی سرمایه های انسانی ما از لحاظ تئوری و فنی بوده و باعث پیشرفت در زمینه علم رباتیک و بومی‌سازی آن شود، گاهی فقط تابلویی برای معرفی نخبگان به کشورهای خارجی می گردد.
 
«خبرگزاری دانشجو» در رابطه با مزیت های مسابقات رباتیک برای جامعه علمی کشور و مشکلات این مسابقات با چند تن از کارشناسان این حوزه گفت و گو کرده است.
 
بهره‌گیری موثر از مسابقات رباتیک در گرو حمایت صنعت از نخبگان است
 
کارن ابری نیا، عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران می گوید: این مسابقات معمولاً در کشورهای مختلف برگزار می شود و کشورهای پیشرفته این مسابقات را در سطوح مختلف به تعداد بسیار برگزار می کنند؛ زیرا این مسابقات از جنبه های مختلف مزایای زیادی دارد، البته این مزایا در صورتی نمود پیدا می کند که بتوانیم از آنها بهره لازم را ببریم.
 
وی بهره گیری از مسابقات رباتیک را در گرو حمایت صنعت از نخبگان می داند و می افزاید: صنایع در بخش خصوصی و دولتی باید نیروهای شناسایی شده در این مسابقات را جذب کنند؛ زیرا اگر صنعت ما در جذب نخبگان قوی باشد، نیروهای نخبه به خارج از کشور نمی روند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران می گوید: صنعت نیز برای تقویت خود به این نیروها نیاز دارد که این رابطه متقابل می تواند سطح علمی کشور را ارتقا دهد، البته تا کنون این شرایط در کشور به وجود نیامده است.
 
ابری نیا می افزاید: این مسابقات می تواند مزایای بسیاری داشته باشد؛ زیرا باعث می شود دانشجویان به موضوعات خارج از کلاس درس هم بپردازند و از بحث های علمی به سمت بحث های عملی و اجرایی بروند که این مسئله اعتماد به نفس و خودباوری آنها را نیز افزایش می دهد، ولی این مزایا وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که نتیجه حاصله از این مسابقات، ورود نخبگان به صنعت کشور باشد.
 
وی شناسایی نخبگان را نیز از دیگر مزایای این مسابقات می داند و می گوید: افرادی که در این مسابقات به مقام دست می یابند علاوه بر برتری هوشی، از نظر مدیریتی نیز در مقایسه با دیگران در سطح بالاتری هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند برای کشور موثر باشند.
 
ربات‌های ساخته شده در مسابقات رباتیک فقط برای مسابقات مفید است و کاربرد صنعتی ندارد
 
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته برق دانشگاه شریعتی هزینه های صرف شده برای مسابقات رباتیک را غیر مفید می داند و می گوید: این مسابقات فقط برگزار می شود تا مسابقاتی در این سطح برگزار شده باشد، ولی استفاده ای به صورت کاربردی برای صنعت کشور ندارد.
 
وی می افزاید: برگزاری این مسابقات بسیار مناسب است، البته در صورتی که از ربات های ساخته شده بتوان به صورت هدفمند و کاربردی در صنعت استفاده کرد.
 
این دانشجو با بیان اینکه این مسابقات باید جهت دار و هدفمند برگزار شود، می گوید: ساخت ربات ها باید به سمت ربات های کاربردی و صنعتی پیش برود.
 
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته برق دانشگاه شریعتی می گوید: برگزارکنندگان این مسابقات باید ربات هایی را در مسابقات شرکت دهند که شرکت های صنعتی بتوانند از آنها استفاده کنند، ولی این امر نیاز به پایه گذاری دارد.
 
مسابقات رباتیک فقط برای نمایش دادن و خبرساز شدن برگزار می‌شود
 
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی دانشگاه تربیت مدرس برگزاری مسابقات رباتیک را فقط در حد ایده و برای نمایش دادن و خبرساز شدن عنوان می کند و می گوید: این مسابقات بی هدف برگزار می شود و در حد ایده و مسابقه باقی می ماند.
 
وی می افزاید: زمانی که ربات های شرکت کننده در این مسابقات برای کاربردی شدن به صنعت معرفی می شوند هیچ نهادی از آنها حمایت نمی کند و در مرحله اجرا و بهره برداری ابتر باقی می ماند.
 
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه این مسابقات هدفمند نیست، می گوید: پیش از برگزاری مسابقات باید نهادها نیازهای خود را اعلام کنند تا بر اساس آن ربات ها ساخته شود.
 
وی می گوید: البته این مسابقات برای شناسایی نخبگان  و بالفعل کردن استعدادها ایده آل است، ولی باید با هدف برگزار شود.
 
مقررات دست و پا گیر از موثر بودن نخبگان رباتیک جلوگیری می‌کند
 
فارغ التحصیل رشته MBA دانشگاه تربیت معلم و شرکت کننده در مسابقات رباتیک دانشگاهی با اشاره به مزایای این مسابقات برای ارتقای سطح علمی کشور می گوید: مسابقات رباتیک، بخصوص در بخش بین المللی می تواند سبب آشنایی محققان ما با تجهیزات و علوم نوین پیشرفته کشورهای دیگر شود؛ همچنین در این مسابقات می توانیم توانمندی های خود را به کشورهای خارج نشان دهیم، ولی مقررات دست و پا گیر سبب شده که نتوانیم از این مسابقات بهره لازم را ببریم.
 
وی می افزاید: در حال حاضر مقررات دانشگاه ها به صورتی است که از افراد با معدل بالا بیشتر از برگزیده های مسابقات رباتیک حمایت می شود و مقررات برای حمایت از نخبگان خوب تعریف نشده است.
 
این دانشجوی دانشگاه تربیت معلم گفت: ما می توانیم با برگزاری مسابقات رباتیک نخبگان کشور را شناسایی کرده و در دانشگاه ها از آنها حمایت کنیم.
 
خروج برگزیدگان مسابقات رباتیک از کشور در صورت عدم حمایت مسئولان امری مسلم است
 
دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر نیز اجرای این مسابقات را از نظر حضور دانشجویان در عرصه عملی مناسب می داند و می گوید: با توجه به اینکه در رشته های فنی دانشگاه ها شرایط برای کارهای عملی و کاربردی مهیا نیست، این مسابقات می تواند میدان مناسبی برای تمرین عملی تئوری های یاد گرفته در دانشگاه باشد.
 
وی می گوید: البته مزایای این مسابقات در کشور ما در سطح مسابقات باقی مانده و به نتایج بزرگتر نمی رسد، در صورتی که می توان با حمایت از برگزیدگان این مسابقات، به ارتقای سطح علمی کشور کمک کرد.
 
این دانشجو می گوید: خروج برگزیدگان این مسابقات از کشور در صورت عدم حمایت مسئولان امری مسلم است و این مسئله در صورتی منتفی می شود که دانشگاه ها و پس از آن صنعت، از این نخبگان حمایت کنند.
 
وی تاکید می کند: البته حمایت هم فقط مربوط به بحث بودجه نیست و دانشگاه ها می توانند این نخبگان را برای ورود به صنعت معرفی کنند.
 
در سال‌های اخیر موجی برای توسعه و ترویج رباتیک، بویژه ساخت ربات‌های پایه متحرک در جهان صورت گرفته که این موج هدف اصلی تشکیل مسابقات ربوکاپ در دنیا و کشور است تا با دانشی که در زمینه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کنترل و دیگر زمینه‌ها وجود دارد، ربات ها وارد زندگی انسان شده و در عرصه پزشکی، تولیدی و خدماتی به انسان کمک کنند و در صورت بومی سازی این دانش در کشور، به تولید ملی هم کمک شود؛ البته این بهره گیری ها در صورت حمایت از نخبگان این علم محقق می شود.
 
منبع: خبرگزاری دانشجو

۹۲/۰۸/۲۰
Ebrahim Shahnazi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی