استراتژی تولید
دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۵ ب.ظ
آشنایی با موضوع
استراتژی تولید را بعنوان اتخاذ الگویی از تصمیمات تولیدی اعم از ساختاری و زیرساختاری که سازمان تولیدی را در رسیدن به اهداف تولیدی منطبق بر اهداف کسب و کار یاری می رساند تعریف می کنند. ادبیات استراتژی تولید مشتمل بر دو زمینه عمده طراحی محتوا و فرایند تدوین استراتژی تولید است. مطالعات نشان دهنده تمرکز کمتر محققین بر فرایند استراتژی تولید می باشد. بسیاری از سازمانها از طریق تدوین استراتژیهای تولید به تقاضا برای تنوع، واکنش نشان میدهند. واضح است که استراتژی تولید نیز مانند هر استراتژی دیگری، پیرامون الگویی از انتخابها میچرخد. ماهیت این تصمیمها میانمدت تا کوتاه مدت است و منعکس کننده قابلیتها و شایستگیهایمحوری شرکت و چگونگی بکارگیری منابع و فناوریها جهت ارائه مزیت رقابتی پایدار در بخش خاصی از بازار است. برخی از عوامل موثر که منجر به توسعه استراتژی تولید میشوند، عبارتند از: روند تقاضا، رقابتپذیری (اولویتهای رقابتی)، موقعیت استراتژیک و اثر بخشی عملیاتی، نگرش مبتنی بر منبع و مبتنی بر بازار استراتژی، سفارش سازی انبوه .