تحلیل شبکههای مجازی تولید جهانی در صنعت هواپیما سازی
دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸ ب.ظ
تکامل سازمانهایی که در محیطهای چندملیتی فعالیت میکنند به طرزقابل توجهی استراتژیهای تولید آنها را تغییر داده است. یکی از عواقب این تغییرات ظهور شبکههای مجازی تولید جهانی (GMVN) است که شامل انواع مختلف شرکتهای تجاری و مراکز تولید بوده و نوع جدیدی از همکاریهای افقی و روابط بین شرکتهای مستقل و حتی رقیبانی ایجاد میکند که در پروژههایی که خود بتنهایی از پس انجام آن برنمی آیند همکاریهای موقتی برقرار میکنند. این مقاله دلایل شکل گیری اینگونه شبکه ها، استراتژی آنها، ساختار، سازوکار وتکامل آنها را تحلیل نموده و به زمینههایی از قبیل ائتلافهای میان شرکتی استراتژیک، همگام سازی زنجیرههای ارزش و تأمین، سیستمهای اطلاعاتی آنها، جنبههای فرهنگی سازمانهای مورد بحث و نهایتاً همگرایی آنها با یکدیگر در یکی از گرایشهای آتی در تولید، انبوه سازی سفارشی میپردازد. روش پیشنهادی باید در صنعت مکانیک هوانوردی پیاده سازی شود که یکی از صنایعی است که مفهوم شبکههای مجازی تولید جهانی را در خود گسترش داده است. در این مقاله مطالعه موردی شرکت موتورسازی رولزرویس درک بهتری از تکامل موضع گیری استراتژیک شبکه و همچنین طبیعت پویا و روان روابط مجازی آن فراهم میکند. این مطالعه موردی کارایی روش پیشنهادی را با شفاف سازی و مرور این سازمانها و تحلیل تکامل آنها در چندسال اخیر نشان میدهد
امروزه، مفهوم کارخانه یا مراکز تولید بیشتر و بیشتر مبهم میشود. در بسیاری از صنایع، همکاری رو به رشدی بین مراکز تولید و شبکههای تولید وجود دارد که تلاش میکند تقاضای بازار را به طرز کارامدتری جوابگویی کرده.